Vogels op school

Tijdens de Nationale Tuinvogeltelling van de Vogelbescherming worden in heel Nederland de vogels in tuinen en op schoolpleinen geteld. Dit leskistje is bedoeld om te gebruiken in de week voorafgaand aan de Nationale Tuinvogeltelling. Met dit leskistje kun je de vogels op het schoolplein nog beter bespieden en bestuderen. De onderwerpen die in deze leskist aan bod komen zijn: Vogels herkennen, Je school vogelvriendelijk, Vliegend buffet voedsel, Vogelvoer maken, Kijken naar vogels, Vogelgereedschap, Uitvogelen, Bouw een vogelwoning (inclusief instructies voor het maken van een nestkast), Vliegend buffet nestmateriaal, Van ei tot vogel, Jonge vogels en Vogelzang.

Leerdoelen

Leerlingen maken kennis met vogels in de eigen (school-omgeving). Ze kunnen de meest voorkomende vogels benoemen, alsmede een aantal kenmerken van vogelsoorten. Ze weten hoe ze vogels kunnen helpen door nestgelegenheid, voedsel en beschutting te bieden. Ze leren vogels waarnemen en hoe ze zelf een nestkast kunnen bouwen.

Inhoud

  • een basispakket dat geschikt voor een klas tot 30 leerlingen
Doelgroep(en): Middenbouw (groep 4, 5 en 6), Bovenbouw (groep 7 en 8)
Thema(s): Natuur
Extra informatie:

 

Uitvoering doorLeerkracht, eventueel met behulp van (natuur-)ouders
Opmerkingen

Uitgave
Vogelbescherming Nederland

Desgewenst kunnen natuurouders worden ingeschakeld bij het bouwen van nestkasten, vogelvoer maken, etc.
 

Verdere benodigdhedenAanvullende informatie is te vinden op www.vogelbescherming.nl
PlaatsOp school en in de schoolomgeving
Reserveren

Materialen kunnen gereserveerd worden voor een maximale periode van 3 weken en moet minimaal vijf dagen van tevoren worden aangevraagd. De startdatum ligt altijd op een donderdag, de einddatum op een woensdag. De donderdag na jouw gekozen woensdag worden de leskisten weer opgehaald. Als jouw gewenste data niet te selecteren is, is het lesmateriaal op dat moment uitgeleend.

Galaxy.form.attributes.period *
  1. Kies een startdatum
  2. Kies een einddatum
  3. Kies een aantal
Aantal *